Tožský dramatik Elemawusi Agbedjidji věří, že znalost lidských vztahů a chování dodává hloubku jeho textům. Do Prahy přijel, aby zjistil, jak by příběh o jezinkách vypadal v dnešní době.
Dramatik, režisér a herec Elemawusi Agbedjidji pochází z Lomé v Togu, nyní žije ve Francii. Hercem se stal v roce 2006 pod vedením Alfa Ramsèse v divadelní společnosti Louxor. V letech 2012-2016 pak účinkoval v hrách režiséra Davida Bobée, z kterých můžeme zmínit např. Shakespearova Romea a Julii nebo Lukrecii Borgiu od Victora Huga. Podílel se na založení ensámblu FAKO du Togo, což ho přivedlo k realizaci vlastních režijních projektů.
Má magisterský titul v oboru režie a dramaturgie z Univerzity Paříž X. Než se začal věnovat divadlu, studoval antropologii na Univerzitě v Lomé a své znalosti lidských vztahů a chování využívá při psaní divadelních her.
Autorova literární tvorba
Elemawusiho hry byly inscenovány ve Francii, Beninu, Togu, Německu a Kongu. Mezi jeho publikovaná díla patří hra Si tu sors, je sors! (Lansman Éditeur, 2016), napsána ve spolupráci s Gustavem Akakpo a uvedena na festivalu v Avignonu v rámci čtenářského cyklu RFI, Transe-maître(s) (Editions Théâtrales, 2018) a La Chute infinie des soleils (Éditions Théâtrales, 2024).
V říjnu roku 2023 měla premiéru jeho hra Psyché 17 v inscenaci Jana-Christopha Gockela v Berlínském Deutsches Theater a v únoru 2024 byl jeho text Une si longue lettre du frère de caoutchouc vaincu par la neige à sa femme z Transe-maître(s) uveden jako součást představení Black Label Davida Bobée a rappera JoeyStarr.
Elemawusi získal řadu ocenění a obdržel podporu od Centre National du Livre a Francouzského institutu v Paříži. Jeho hra Transe-maître(s) získala několik ocenění a nominací, včetně Prix Text’Avril 2019 a užšího výběru na Grand Prix de la littérature dramatique 2019 a na Prix RFI Théâtre 2018. V roce 2019 byl jmenován rytířem francouzského Řádu umění a literatury. Je uměleckým ředitelem lomského festivalu La Fabrique de fictions a píše texty pro významná německá divadla Deutsches Theater a Münchner Kammerspiele.
Praha město literatury UNESCO – rezidence květen a červen 2025
Během svého pražského pobytu chce Elemawusi pracovat na hře inspirované pohádkou o Jezinkách. Příběh chce přenést do současné doby a řešit téma uzavření svého nitra před světem a to, jak se naše nahlížení na svět a co vidíme, mění v závislosti na tom, kde se nacházíme – zvláště v době, kdy ve většině evropských zemí pozorujeme znepokojivý vzrůst extrémních a nacionalistických hnutí.