skok na hlavní menu | menu sekce Aktuality


Úvod › Aktuality › Prvním stipendistou projektu Praha město literatury je Australan Liam Pieper

Aktuality

Další články

Čtení dětem 2021

Městská knihovna v Praze a Moravská zemská knihovna společně loni…

Číst dál » | 29.4.2021

Praha vydala e-knihu další Expedice poezie ke Světovému dni knihy

Partnerství Prahy s německým Heidelbergem dalo vzniknout zajímavému…

Číst dál » | 22.4.2021

Svět knihy 2021

Konání letošního pražského Světa knihy se posune. Mezinárodní knižní…

Číst dál » | 22.4.2021

Cena Jiřího Ortena 2021 vyhlásila nominace

Na Cenu Jiřího Ortena 2021 byla nominována básnická sbírka Betonová…

Číst dál » | 21.4.2021

Prvním stipendistou projektu Praha město literatury je Australan Liam Pieper

Projekt Praha město literatury už od počátku svého vzniku usiloval o zajištění rezidenčních tvůrčích pobytů pro zahraniční spisovatele a překladatele. Díky titulu Kreativní město literatury UNESCO, který projekt pro Prahu získal v prosinci loňského roku, se podařilo v letošním roce zahájit program pražských rezidenčních pobytů. Každé dva měsíce bude projekt Praha město literatury hostit zahraničního autora. V prvním období se bude jednat o autory nominované partnerskými městy sítě kreativních měst literatury UNESCO, posléze se program otevře všem zahraničním autorům.

K prvnímu rezidenčnímu pobytu se přihlásilo celkem devět autorů z Melbourne, Norwiche, Reykjavíku, Dunedinu a Dublinu. Spolu s českými partnery projektu, kterými jsou literární instituce, organizace a sdružení, zástupci projektu vybrali melbournského prozaika, esejistu a novináře Liama Piepera.

Liam Pieper se narodil v roce 1984 do bohémské rodiny australských hippie. Od třinácti let kouřil marihuanu a ve svých patnácti se stal dealerem. V osmnácti byl zatčen. Tehdy o svých zážitcích napsal povídku. Když mu text otiskl jeden literární časopis, byl to iniciační zážitek: „To bylo poprvé, kdy jsem se cítil dobrý v něčem jiném než v tom, jak být člen gangu.“

Snad i z vděku, který pociťuje vůči lidem, kteří rozpoznali jeho literární talent, pomáhá s publikováním začínajícím autorům na blogu The Writers Bloc.

O svém divokém dospívání, kdy byl zapojen do obchodu s drogami a potýkal se s drogovou závislostí, napsal „paměti“ The Feel-Good Hit of The Year (ve volném překladu Bezva šleha, Penguin Books Australia) o proměně „popleteného dítěte květin v drobného zlodějíčka a amorální kokainovou bestii“. Spíše než společenskou diskusi o drogové závislosti a promrhaném mládí ovšem kniha vyvolala mediální šikanu vůči Pieperovým rodičům. Pieper je však z příliš liberální výchovy neviní: „Když jsem vyrůstal, musel jsem poslouchat a dodržovat určitá pravidla. Nebyl jsem žádný Mauglí, byl jsem normální kluk, ale stejně jsem se bouřil. To je přirozenost mládí. A samozřejmě, ti největší divoši, které jsem kdy poznal, mnohdy prošli velmi přísnou výchovou.“ A lakonicky dodává: „Zhruba osmdesát procent Australanů samozřejmě už někdy marihuanu kouřilo, ale všichni předstíráme, že ne.“

Životopisný román The Feel-Good Hit of The Year byl velmi ceněn po literární stránce a autorovi vynesl zařazení do užšího výběru australských literárních cen National Biography Award a Ned Kelly Award. Kromě zručného vypravěčství a přesvědčivého výrazu kritici oceňovali, s jakou lehkostí a humorem pojal tíživé téma. „Občas si zadělávám na problémy, když žertuju řekněme třeba… o sebevraždě. Ale myslím si, že když se člověk nedokáže zasmát opravdu temným věcem, temnota nad ním vyhraje.“

Vedle tohoto románu je Liam Pieper autorem sbírky esejů Mistakes Were Made (Došlo k jistým pochybením, Penguin Books Australia, 2015).

V Praze Liam Pieper pracuje na próze věnované událostem pražského jara. Co ho na tématu zajímá? „V jednu chvíli má člověk v životě všechny ty obvyklé problémy jako: Jak zaplatím nájem? Tloustnu? Ještě mě má milovaná žena miluje? – a najednou se valí do města vojska Varšavské smlouvy a má problémy docela jiného rázu.“

V tuto chvíli Liam Pieper rozvažuje, jakým způsobem téma uchopí: „Na pražském jaru mě fascinuje způsob, jakým Češi Sovětům kladli odpor – někdy byl hravý, někdy násilný, někdy tragicky symbolický. Zatím je příliš brzy na to, abych o perspektivě, kterou jsem zvolil, řekl víc – snad jen, že píšu o tom, jak se smýšlení individua ohýbalo a měnilo mezi šedesátým osmým a sametovou revolucí.“

Liam Pieper se kromě moderní české historie zajímá i o českou literaturu. „Těžko mohu pominout Kafku a Kunderu a všechny ty K. Miluju také absurdní humor, s jehož pomocí Jaroslav Hašek zkoumal velmi temné věci. Když se podíváte na Ericha Mariu Remarqua nebo Normana Mailera, tak ti napsali zásadní knihy o tom, jaké je válka peklo. Haškovy knihy jsou však podle mne zásadnější, protože on psal o tom, jak je válka směšná.“

Ze současné australské literatury Liam Pieper českým čtenářům doporučuje povídkovou sbírku Ceridwen Doveyové Only The Animals, vyprávěnou z perspektivy zvířat, která zemřela během lidských konfliktů. Dále doporučuje knihu krátkých příběhů Abigail Ulmanové Hot Little Hands o dívkách a ženách v Austrálii, Americe a Rusku a román australského básníka a rapera Omara Musy Here Come The Dogs o dospívání v rozezleném australském městečku během letního stepního požáru.

Z klasiků australské literatury pak jmenuje Patricka Whitea, Petera Careyho a samozřejmě J. M. Coetzeeho.

Liam Pieper hostuje v Praze od začátku října, zpět do Melbourne odlétá 4. prosince.

Jeho autorský večer se uskutečnil v pondělí 30. listopadu v kavárně Liberál. Zazněla ukázka z povídkové tvorby v českém překladu. Diskusi vedl rozhlasový publicista a spisovatel David Vaughan. Pořad hrou na kytaru doprovodil Vojtěch Výravský.





česky | English